Fibrer finns i många frukter och grönsaker. Det rekommenderade dagliga intaget för fiber är 20 till 35 gram för vuxna, men de flesta människor får bara i sig ungefär hälften så mycket trots att så många människor är medvetna om vilken roll fibrer har för magens hälsa. En studie som publicerades i American Journal of Clinical Nutrition ger dig ytterligare skäl till att uppfylla din kvot.
Forskarna upptäckte att om man ökar fiber intaget hjälper det till att minska kroppsfettet. När försökspersonerna som var i tonåren ökade sitt fiber intag från 6 till 9 gram om dagen minskade de bukfettet med 4%. När sedan fiberintaget sänktes ökades midjefett.
The Bigger Picture: Om du inte äter tillräckligt mycket frukt och/eller grönsaker för att få i dig ditt dagsbehov utav fiber, prova ett ej smaksatt fiber pulver. Dessa kan du lätt blanda på dina flingor, gröten blanda tillsammans med ditt proteinpulver.
0 Kommentarer
Du måste vara inloggad för att kommentera posten
Klicka här för att logga in